IDEAS home Printed from https://ideas.repec.org/p/ris/aiccon/2011_093.html
   My bibliography  Save this paper

Innovazione sociale e rigenerazione urbana

Author

Listed:

Abstract

A seguito di un processo di frammentazione spaziale e sociale che ha coinvolto la città con la conseguente crescita di diseguaglianza sociale e il sorgere di nuove forme di povertà, diversi interventi di rigenerazione urbana sono stati programmati con l'obiettivo di riattivare la crescita economica dei centri urbani. La riconfigurazione territoriale della città è stata però basata sulle retoriche della creatività e della cultura viste come panacee per risolvere i nuovi problemi e per rendere la città attrattiva e competitiva. In questo lavoro si sostiene che l'approccio dell'innovazione sociale nei centri urbani contribuisce all'inclusione sociale attraverso la produzione di un cambiamento del discorso pubblico e dell'agire dei soggetti coinvolti e delle istituzioni portando la città a dare risposte più adeguate ai problemi urbani e sociali di quelle che sono state date tramite la “sindrome” della creatività e della rigenerazione urbana. Tale approccio prevede una modifica nei processi di empowerment e dunque di governance ed è guidato dalla capacità di aspirazione dei soggetti a vivere la vita che si desidera. Le aspirazioni sono dei desideri disciplinati: avere certe aspirazioni non significa meramente desiderare ma immaginare obiettivi plausibili e disporsi a corsi d’azione che al raggiungimento di questi obiettivi paiono adeguati entro un futuro probabile. Il caso dei luoghi di sosta pedonale a Bologna sono un piccolo intervento di rigenerazione urbana fortemente desiderato dagli abitanti che ci mostra alcune caratteristiche dell'innovazione sociale guidata dalla capacità di aspirazione.

Suggested Citation

  • Battistoni, Francesca, 2011. "Innovazione sociale e rigenerazione urbana," AICCON Working Papers 93-2011, Associazione Italiana per la Cultura della Cooperazione e del Non Profit.
  • Handle: RePEc:ris:aiccon:2011_093
    as

    Download full text from publisher

    File URL: http://www.aiccon.it/working_paper_scheda.cfm?wid=244&archivio=C
    File Function: Full text file
    Download Restriction: no
    ---><---

    Corrections

    All material on this site has been provided by the respective publishers and authors. You can help correct errors and omissions. When requesting a correction, please mention this item's handle: RePEc:ris:aiccon:2011_093. See general information about how to correct material in RePEc.

    If you have authored this item and are not yet registered with RePEc, we encourage you to do it here. This allows to link your profile to this item. It also allows you to accept potential citations to this item that we are uncertain about.

    We have no bibliographic references for this item. You can help adding them by using this form .

    If you know of missing items citing this one, you can help us creating those links by adding the relevant references in the same way as above, for each refering item. If you are a registered author of this item, you may also want to check the "citations" tab in your RePEc Author Service profile, as there may be some citations waiting for confirmation.

    For technical questions regarding this item, or to correct its authors, title, abstract, bibliographic or download information, contact: Paolo Venturi (email available below). General contact details of provider: https://edirc.repec.org/data/aiccoea.html .

    Please note that corrections may take a couple of weeks to filter through the various RePEc services.

    IDEAS is a RePEc service. RePEc uses bibliographic data supplied by the respective publishers.