IDEAS home Printed from https://ideas.repec.org/b/ext/derech/444.html
   My bibliography  Save this book

Abuso de derecho

Author

Listed:
  • Gustavo Ordiqui Castilla

Abstract

Para entender la figura del abuso de derecho se debe tener conceptos claros de lo que es Derecho y lo que se persigue con su aplicación. No entederán el abuso del derecho los que piesen que el Derecho es sólo la norma,omitiendo aspectos básicos de su esencia como la realidad socila y económica está llamado a respetar precisamente con la aplicación de figuras como la que hoy se presenta.Es un instrumento que opera como límite necesario en el alcance del ejercicio del derecho y se torno en una vedadera garantía que permite la coexitencia y la paz social. Quien conoce el abuso de derecho sabe lo que es el derecho y para lo que éste debe realmente servir. es entonces que se asume la verdadera relevancia de la figuta a estudio considerada realmente "medular" en el sistema del orden jurídico como un todo, lo que se pone de manifiesto en el caso al presentar su aplicación sustancial en las diversas ramas del derecho derecho (civil,comercial, laboral, proceso e incluido administrativo).Se trata de una obraque invita a la reflexión en los temas esenciales del derecho, partiendo de su misma concepción. Da a conocer que el derecho es algo más que lo que está en las normas y pone en evidencia que el derecho ha creado instrumentos como el estudiado, realmente eficaces para obtener que en el hacer judicial se logre mayor justicia en un ámbito de seguridad jurídica tendiente al respeto de los valores sociales fundamentales.

Suggested Citation

  • Gustavo Ordiqui Castilla, 2010. "Abuso de derecho," Books, Universidad Externado de Colombia, Facultad de Derecho, edition 1, volume 1, number 444, August.
  • Handle: RePEc:ext:derech:444
    as

    Download full text from publisher

    File URL: https://publicaciones.uexternado.edu.co
    Download Restriction: no
    ---><---

    More about this item

    Keywords

    abuso del derecho;

    Statistics

    Access and download statistics

    Corrections

    All material on this site has been provided by the respective publishers and authors. You can help correct errors and omissions. When requesting a correction, please mention this item's handle: RePEc:ext:derech:444. See general information about how to correct material in RePEc.

    If you have authored this item and are not yet registered with RePEc, we encourage you to do it here. This allows to link your profile to this item. It also allows you to accept potential citations to this item that we are uncertain about.

    We have no bibliographic references for this item. You can help adding them by using this form .

    If you know of missing items citing this one, you can help us creating those links by adding the relevant references in the same way as above, for each refering item. If you are a registered author of this item, you may also want to check the "citations" tab in your RePEc Author Service profile, as there may be some citations waiting for confirmation.

    For technical questions regarding this item, or to correct its authors, title, abstract, bibliographic or download information, contact: Carolina Esguerra (email available below). General contact details of provider: http://www.uexternado.edu.co/derecho .

    Please note that corrections may take a couple of weeks to filter through the various RePEc services.

    IDEAS is a RePEc service. RePEc uses bibliographic data supplied by the respective publishers.