IDEAS home Printed from https://ideas.repec.org/b/ecr/col111/27856.html
   My bibliography  Save this book

Una mirada a la crisis desde los márgenes

Editor

Listed:
  • CEPAL

Author

Listed:
  • -

Abstract

En el documento "Una mirada a la crisis desde los márgenes" se abordan los principales enfoques y propuestas examinados en la reunión de especialistas "Análisis de la crisis económica y financiera desde la perspectiva de género: entendiendo su impacto sobre la pobreza y el trabajo de las mujeres", realizada en México, D.F., en julio de 2009. El debate sobre la crisis económica desde una perspectiva específica, la de las mujeres, permite cuestionar la corriente principal de la economía y ver cómo en las políticas públicas y en la producción de información estadística se invisibilizan las desigualdades que enfrentan las mujeres en el mundo del trabajo. Las presentaciones realizadas durante la reunión dan cuenta del impacto de la crisis sobre las mujeres, pero más importante aún es que en ellas se analiza el lugar que ocupan las mujeres en el sistema económico. Un aporte muy significativo fue el de la integración del cuidado como actividad económica y su importancia para comprender las repercusiones de la crisis en las mujeres. Igualmente, se presta especial atención al estudio de las medidas para hacer frente a la crisis, con énfasis en la situación de las mujeres y en los lineamientos que permitan innovar en el diseño de las políticas públicas. La crisis puede ser también una oportunidad para mirar y repensar el modelo de desarrollo de las sociedades de América Latina y el Caribe. La pregunta de fondo, ¿qué tipo de desarrollo se busca?, se puede responder desde distintos puntos de vista, pero en el caso en cuestión lo que sin duda quieren las mujeres es un desarrollo inclusivo y con igualdad.

Suggested Citation

  • -, 2011. "Una mirada a la crisis desde los márgenes," Cuadernos de la CEPAL, Naciones Unidas Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), number 27856 edited by Cepal, September.
  • Handle: RePEc:ecr:col111:27856
    Note: Incluye Bibliografía
    as

    Download full text from publisher

    File URL: http://repositorio.cepal.org/handle/11362/27856
    Download Restriction: no
    ---><---

    More about this item

    Statistics

    Access and download statistics

    Corrections

    All material on this site has been provided by the respective publishers and authors. You can help correct errors and omissions. When requesting a correction, please mention this item's handle: RePEc:ecr:col111:27856. See general information about how to correct material in RePEc.

    If you have authored this item and are not yet registered with RePEc, we encourage you to do it here. This allows to link your profile to this item. It also allows you to accept potential citations to this item that we are uncertain about.

    We have no bibliographic references for this item. You can help adding them by using this form .

    If you know of missing items citing this one, you can help us creating those links by adding the relevant references in the same way as above, for each refering item. If you are a registered author of this item, you may also want to check the "citations" tab in your RePEc Author Service profile, as there may be some citations waiting for confirmation.

    For technical questions regarding this item, or to correct its authors, title, abstract, bibliographic or download information, contact: Biblioteca CEPAL (email available below). General contact details of provider: https://edirc.repec.org/data/eclaccl.html .

    Please note that corrections may take a couple of weeks to filter through the various RePEc services.

    IDEAS is a RePEc service. RePEc uses bibliographic data supplied by the respective publishers.