IDEAS home Printed from https://ideas.repec.org/a/caq/j950ix/doi10.7384-91174y2018i2p75-88.html
   My bibliography  Save this article

Uber Case in the Brazilian Legal System: What Social Protection is There for Info-Drivers?

Author

Listed:
  • Gemma Pacella

Abstract

Il 13 febbraio 2017, la Vara do Trabalho di Belo Horizonte ha sentenziato che gli autisti di Uber sono lavoratori subordinati. Il presente saggio non si prefigge di analizzare la (errata) classificazione del rapporto di lavoro in essere tra Uber e i suoi autisti; l'obiettivo è piuttosto quello di descrivere le tutele che dovrebbero essere assicurate loro. Il caso di Uber rappresenta uno degli esempi più conosciuti di lavoro creato e sviluppato a partire da una realtà basata su una piattaforma online: questa realtà è integrata in un contesto di cosiddetti "ciberintermediari", cioè di intermediazione online, che offre un modello organizzativo privo di confini, nel quale il tempo, lo spazio e i servizi non conoscono appunto confini. Pertanto, in termini di orario di lavoro, gli autisti necessitano di tutele rispetto a una piattaforma che è sempre operativa; a livello di remunerazione, tali soggetti hanno diritto di ricevere il salario fissato dall'ordinamento giuridico brasiliano per la categoria degli autisti professionisti. Tuttavia, adottando un punto di vista sistemico, è possibile trarre due considerazioni principali: non tutti i sistemi giuridici sono uguali, e non tutte le piattaforme digitali sono le stesse. Di conseguenza, lo scopo di questo saggio non è quello di individuare una norma che trovi applicazione in relazione a tutte le piattaforme e in tutti i sistemi giuridici. Lo scopo è piuttosto quello di analizzare un caso specifico con le sue relazioni contrattuali all'interno di un dato sistema giuridico, nonché di suggerire un regime di tutela per gli info-workers dei nostri tempi moderni.

Suggested Citation

  • Gemma Pacella, 2018. "Uber Case in the Brazilian Legal System: What Social Protection is There for Info-Drivers?," Economia & lavoro, Carocci editore, issue 2, pages 75-88.
  • Handle: RePEc:caq:j950ix:doi:10.7384/91174:y:2018:i:2:p:75-88
    as

    Download full text from publisher

    File URL: https://www.rivisteweb.it/download/article/10.7384/91174
    Download Restriction: Access to full text is restricted to subscribers

    File URL: https://www.rivisteweb.it/doi/10.7384/91174
    Download Restriction: no
    ---><---

    As the access to this document is restricted, you may want to search for a different version of it.

    More about this item

    Statistics

    Access and download statistics

    Corrections

    All material on this site has been provided by the respective publishers and authors. You can help correct errors and omissions. When requesting a correction, please mention this item's handle: RePEc:caq:j950ix:doi:10.7384/91174:y:2018:i:2:p:75-88. See general information about how to correct material in RePEc.

    If you have authored this item and are not yet registered with RePEc, we encourage you to do it here. This allows to link your profile to this item. It also allows you to accept potential citations to this item that we are uncertain about.

    We have no bibliographic references for this item. You can help adding them by using this form .

    If you know of missing items citing this one, you can help us creating those links by adding the relevant references in the same way as above, for each refering item. If you are a registered author of this item, you may also want to check the "citations" tab in your RePEc Author Service profile, as there may be some citations waiting for confirmation.

    For technical questions regarding this item, or to correct its authors, title, abstract, bibliographic or download information, contact: the person in charge (email available below). General contact details of provider: https://www.rivisteweb.it/ .

    Please note that corrections may take a couple of weeks to filter through the various RePEc services.

    IDEAS is a RePEc service. RePEc uses bibliographic data supplied by the respective publishers.