This file is part of IDEAS, which uses RePEc data


[ Papers | Articles | Software | Books | Chapters | Authors | Institutions | JEL Classification | NEP reports | Search | New papers by email | Author registration | Rankings | Volunteers | FAQ | Blog | Help! ]

Capitalización Anticipada del Metro de Santiago en el Precio de las Viviendas

Author info | Abstract | Publisher info | Download info | Related research | Statistics
Author Info
Claudio Agostini () (ILADES-Georgetown University, Universidad Alberto Hurtado)
Gastón Palmucci () (Tribunal de Defensa de la Libre Competencia, Chile.)

Additional information is available for the following registered author(s):

Abstract

En general, las viviendas que por su ubicación tienen mejores accesos tienen un valor de mercado superior respecto a viviendas de características similares con peores accesos. Esta diferencia se debe a los menores costos de transporte hacia los principales mercados laborales y comerciales de una ciudad. Por esta razón, las inversiones en infraestructura pública de transporte, como por ejemplo la construcción de una nueva línea de metro, se capitalizan total o parcialmente en el precio de los terrenos y de las viviendas. Este trabajo estudia empíricamente el grado de capitalización en el precio de las viviendas que tuvo la construcción de la nueva línea 4 del metro en la ciudad de Santiago de Chile. En particular, dado que la nueva línea entra en operación en Diciembre de 2005, se estima el grado de capitalización anticipada en el precio de las viviendas ocurrido en el momento del anuncio de la construcción de la nueva línea 4 y en el momento del anuncio de la ingeniería básica que determinó la ubicación de las estaciones. Utilizando una base de datos única, que contiene todas las transacciones de compra y venta de viviendas realizadas en el Gran Santiago entre Diciembre de 2000 y Marzo de 2004. Los resultados muestran que el valor promedio de los departamentos aumentó entre 3.3% y 4.4% como resultado del anuncio de construcción y entre 4.5% y 5.7% % después del conocimiento de la ubicación de las estaciones. Este aumento no se distribuye en forma uniforme, sino que depende de la distancia a la estación de metro más cercana. Un efecto indirecto de esta capitalización es que la recaudación del impuesto a las propiedades aumentaría si se re-avalúan las propiedades de acuerdo a su aumento de valor. Este efecto no es despreciable en magnitud y podría representar al menos entre 14% y 20% de la inversión de la nueva línea de metro, lo cual abre una discusión interesante respecto a la forma de financiar la expansión del metro.

Download Info
To download:

If you experience problems downloading a file, check if you have the proper application to view it first. Information about this may be contained in the File-Format links below. In case of further problems read the IDEAS help file. Note that these files are not on the IDEAS site. Please be patient as the files may be large.

File URL: http://www.economia.uahurtado.cl/pdf/publicaciones/inv170.pdf
File Format: application/pdf
File Function:
Download Restriction: no

Publisher Info
Paper provided by Ilades-Georgetown University, School of Economics and Bussines in its series ILADES-Georgetown University Working Papers with number inv170.

Download reference. The following formats are available: HTML, plain text, BibTeX, RIS (EndNote), ReDIF
Length: 29 pages
Date of creation: Aug 2005
Date of revision:
Handle: RePEc:ila:ilades:inv170

Contact details of provider:
Postal: Erasmo Escala 1835, 6500620 Santiago
Phone: (562) 692-0265
Fax: (562) 692-0303
Email:
Web page: http://www.economia.uahurtado.cl/
More information through EDIRC

Order Information:
Email:

For technical questions regarding this item, or to correct its listing, contact: (Marcela Perticara).

Related research
Keywords: Metro Valor Departamentos Capitalización Anticipada

Find related papers by JEL classification:
H54 - Public Economics - - National Government Expenditures and Related Policies - - - Infrastructures
R21 - Urban, Rural, and Regional Economics - - Household Analysis - - - Housing Demand
R53 - Urban, Rural, and Regional Economics - - Regional Government Analysis - - - Public Facility Location Analysis; Public Investment and Capital Stock

This paper has been announced in the following NEP Reports:

Statistics
Access and download statistics

Did you know? Over five million full texts a year are downloaded through IDEAS.

This page was last updated on 2008-9-27.


This information is provided to you by IDEAS at the Department of Economics, College of Liberal Arts and Sciences, University of Connecticut using RePEc data on a server sponsored by the Society for Economic Dynamics.