Advanced Search
MyIDEAS: Login to save this paper or follow this series

Education supérieure, rigidités de marché et croissance

Contents:

Author Info

  • Aghion, Philippe
  • Askenazy, Philippe
  • Bourles, Renaud
  • Cette, Gilbert
  • Dromel, Nicolas

Abstract

Cette étude s’inscrit dans la littérature récente sur les déterminants de la croissance selon la position des pays par rapport à la frontière technologique. Outre les effets additifs de l’éducation et des régulations sur les marchés des biens et du travail, elle explore une possible complémentarité de ces régulations pour la croissance. Un modèle simple suggère qu’en l’absence de concurrence suffisante, les entreprises sont peu incitées à générer de nouvelles rentes via l’innovation, quel que soit le degré de flexibilité du marché du travail. Des données portant sur 17 pays de l’OCDE obtenues en appariant de nombreuses sources sont mobilisées sur la période 1985-2003. La profondeur temporelle est suffisante pour étudier simultanément différents déterminants de la croissance de la productivité. Les principaux résultats originaux obtenus, cohérents avec les travaux synthétisés par Aghion et Howitt (2006), sont la caractérisation des effets du niveau de formation de la population en âge de travailler et des rigidités sur les marchés des biens et du travail sur la croissance de la productivité globale des facteurs (PGF). Pour les pays proches de la frontière technologique, ces effets sont très importants. Concernant les rigidités, une interaction entre celles qui s’exercent sur les deux marchés ressort nettement, les meilleurs résultats d’estimations étant obtenus avec un décalage de deux années des rigidités sur le marché des biens. Le fort impact du niveau d’éducation tertiaire et des rigidités sur la croissance de la PGF traduit à la fois une influence directe et un effet transitant indirectement par la diffusion des TIC. Enfin, concernant le marché des biens, la composante ‘barrières à l’entrée’ parait avoir une influence prépondérante. Pour les pays éloignés de la frontière technologique, les résultats des estimations réalisées indiquent que le niveau de formation tertiaire de la population en âge de travailler et les rigidités sur les marchés de biens et du travail n’ont pas nécessairement une influence significative sur la croissance de la PGF. Ces résultats témoignent des gains importants de croissance de la productivité, et donc de croissance potentielle, que certains pays industrialisés, principalement européens et parmi lesquels la France, pourraient attendre de la mise en oeuvre de réformes ambitieuses visant à élever le niveau de formation de la main d’oeuvre en âge de travailler et à réduire les rigidités sur les marchés des biens et du travail.

Download Info

If you experience problems downloading a file, check if you have the proper application to view it first. In case of further problems read the IDEAS help page. Note that these files are not on the IDEAS site. Please be patient as the files may be large.
File URL: http://www.cepremap.fr/depot/docweb/docweb0705.pdf
Download Restriction: no

Bibliographic Info

Paper provided by CEPREMAP in its series CEPREMAP Working Papers (Docweb) with number 0705.

as in new window
Length: 25 pages
Date of creation: Sep 2007
Date of revision:
Handle: RePEc:cpm:docweb:0705

Contact details of provider:
Postal: 48 boulevard Jourdan - 75014 PARIS
Phone: +33(0) 1 43 13 62 30
Fax: +33(0) 1 43 13 62 32
Web page: http://www.cepremap.fr/
More information through EDIRC

Related research

Keywords: Productivité; Croissance; Régulations; Rigidités; Education;

Find related papers by JEL classification:

References

No references listed on IDEAS
You can help add them by filling out this form.

Citations

Citations are extracted by the CitEc Project, subscribe to its RSS feed for this item.
as in new window

Cited by:
  1. Aghion, Philippe & Askenazy, Philippe & Bourlès, Renaud & Cette, Gilbert & Dromel, Nicolas, 2009. "Education, market rigidities and growth," Economics Letters, Elsevier, Elsevier, vol. 102(1), pages 62-65, January.
  2. Christophe Cahn & Arthur Saint-Guilhem, 2008. "Potential output growth in several industrialised countries: a comparison," PSE Working Papers halshs-00586632, HAL.
  3. repec:hal:wpaper:halshs-00586632 is not listed on IDEAS

Lists

This item is not listed on Wikipedia, on a reading list or among the top items on IDEAS.

Statistics

Access and download statistics

Corrections

When requesting a correction, please mention this item's handle: RePEc:cpm:docweb:0705. See general information about how to correct material in RePEc.

For technical questions regarding this item, or to correct its authors, title, abstract, bibliographic or download information, contact: (Sébastien Villemot).

If you have authored this item and are not yet registered with RePEc, we encourage you to do it here. This allows to link your profile to this item. It also allows you to accept potential citations to this item that we are uncertain about.

If references are entirely missing, you can add them using this form.

If the full references list an item that is present in RePEc, but the system did not link to it, you can help with this form.

If you know of missing items citing this one, you can help us creating those links by adding the relevant references in the same way as above, for each refering item. If you are a registered author of this item, you may also want to check the "citations" tab in your profile, as there may be some citations waiting for confirmation.

Please note that corrections may take a couple of weeks to filter through the various RePEc services.