IDEAS home Printed from https://ideas.repec.org/p/col/000122/010947.html
   My bibliography  Save this paper

Politica y legislación de tierra en Colombia en los siglos XIX y XX

Author

Listed:
  • Luis Guillermo Vélez Alvarez

Abstract

Se presenta en este documento una descripción de la política y la legislación de tierras en Colombia durante los siglos XIX y XX. El problema de la adjudicación de baldíos es el aspecto más notable de la legislación en el siglo XIX. También son importantes el tema de los resguardos y el de la desamortización. Como se verá, la forma en que se enfrentó el conflicto sobre baldíos entre los ocupantes productivos y los terratenientes y detentores de los bonos de tierra incidirá de forma determinante en los conflictos agrarios del siglo XX. En este último siglo pueden distinguirse cuatro etapas asociadas a otras tantas leyes fundamentales en las que se plasma la orientación de la política. La ley 200 de 1936 define la primera, orientada principalmente a la legitimación de los títulos y subsidiariamente a la redistribución. En 1944, con la ley 100 de ese ano, se entra en una especia de interregno: regularizar las formas de trabajo en el campo era su objetivo. Con la ley 135 de 1961 se retoma con fuerza el problema de las redistribución. Sin renunciar expresamente a la intervención estatal directa en la distribución de la propiedad rural, las leyes 4 y 5 de 1973 y 6 de 1975 reorientan la política hacia el fomento de la producción y bajan el énfasis a las cuestiones la tenencia. Con la ley 160 de 1994 se busca dejar en el mercado la cuestión de la tenencia apoyando el acceso del campesinado pobre a la tierra con el crédito subsidiado.

Suggested Citation

  • Luis Guillermo Vélez Alvarez, 2012. "Politica y legislación de tierra en Colombia en los siglos XIX y XX," Documentos de Trabajo de Valor Público 10947, Universidad EAFIT.
  • Handle: RePEc:col:000122:010947
    as

    Download full text from publisher

    File URL: http://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/976/2012_29_Luis_Guillermo_Velez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    Download Restriction: no
    ---><---

    More about this item

    Keywords

    Historios; legislación tierras; siglos XIX-XX; Colombia;
    All these keywords.

    JEL classification:

    • N46 - Economic History - - Government, War, Law, International Relations, and Regulation - - - Latin America; Caribbean

    Statistics

    Access and download statistics

    Corrections

    All material on this site has been provided by the respective publishers and authors. You can help correct errors and omissions. When requesting a correction, please mention this item's handle: RePEc:col:000122:010947. See general information about how to correct material in RePEc.

    If you have authored this item and are not yet registered with RePEc, we encourage you to do it here. This allows to link your profile to this item. It also allows you to accept potential citations to this item that we are uncertain about.

    We have no bibliographic references for this item. You can help adding them by using this form .

    If you know of missing items citing this one, you can help us creating those links by adding the relevant references in the same way as above, for each refering item. If you are a registered author of this item, you may also want to check the "citations" tab in your RePEc Author Service profile, as there may be some citations waiting for confirmation.

    For technical questions regarding this item, or to correct its authors, title, abstract, bibliographic or download information, contact: Valor Público EAFIT - Centro de estudios e incidencia (email available below). General contact details of provider: https://edirc.repec.org/data/cieafco.html .

    Please note that corrections may take a couple of weeks to filter through the various RePEc services.

    IDEAS is a RePEc service. RePEc uses bibliographic data supplied by the respective publishers.