IDEAS home Printed from https://ideas.repec.org/b/gad/libros/2013-1-es.html
   My bibliography  Save this book

Impacto económico de la anemia en el Perú

Author

Abstract

El Perú es el país más afectado por la anemia de toda Sudamérica (solo igual que Guyana) de acuerdo a la Organización Mundial de la Salud. Afecta a más del 50% de los niños en edad preescolar, al 42% de madres gestantes y al 40% de las mujeres en edad fértil que no están gestando. Estos niveles de prevalencia en cada grupo poblacional lo ubican en una situación comparable a la de la mayoría de países del África. No obstante su importancia, no se toma conciencia de la magnitud del problema y de sus consecuencias y costos. Más aún, el Estado peruano no ha desarrollado una política sistemática para combatir la anemia. Este estudio pretende identificar y estimar los costos económicos para el Estado y la economía peruanos como consecuencia de la prevalencia de la anemia entre los adultos; estimar los costos económicos futuros en la economía peruana que arrastrará la anemia actual en los niños; y estimar los costos en que incurre el Estado para atender la anemia y los problemas de salud derivados. También se realiza un ejercicio de estimación de los costos en que incurriría el Estado para prevenir la anemia entre los niños y mujeres gestantes. Se busca así mostrar la importancia e implicancias del problema para el Perú y los posibles ahorros y beneficios de una política más intensiva, sistemática y efectiva para combatir la anemia en el país.

Suggested Citation

  • Alcazar, Lorena, 2013. "Impacto económico de la anemia en el Perú," Libros, Grupo de Análisis para el Desarrollo (GRADE), edition 1, number 2013-1-es, March.
  • Handle: RePEc:gad:libros:2013-1-es
    as

    Download full text from publisher

    File URL: http://www.grade.org.pe/upload/publicaciones/archivo/download/pubs/LIBROGRADE_ANEMIA.pdf
    Download Restriction: no
    ---><---

    More about this item

    Keywords

    Anemia; Costos; Análisis económico; Salud pública; Perú; Anaemia; Costs; Economic analysis; Public health; Peru;
    All these keywords.

    JEL classification:

    • I18 - Health, Education, and Welfare - - Health - - - Government Policy; Regulation; Public Health

    Statistics

    Access and download statistics

    Corrections

    All material on this site has been provided by the respective publishers and authors. You can help correct errors and omissions. When requesting a correction, please mention this item's handle: RePEc:gad:libros:2013-1-es. See general information about how to correct material in RePEc.

    If you have authored this item and are not yet registered with RePEc, we encourage you to do it here. This allows to link your profile to this item. It also allows you to accept potential citations to this item that we are uncertain about.

    We have no bibliographic references for this item. You can help adding them by using this form .

    If you know of missing items citing this one, you can help us creating those links by adding the relevant references in the same way as above, for each refering item. If you are a registered author of this item, you may also want to check the "citations" tab in your RePEc Author Service profile, as there may be some citations waiting for confirmation.

    For technical questions regarding this item, or to correct its authors, title, abstract, bibliographic or download information, contact: the person in charge (email available below). General contact details of provider: https://edirc.repec.org/data/gradepe.html .

    Please note that corrections may take a couple of weeks to filter through the various RePEc services.

    IDEAS is a RePEc service. RePEc uses bibliographic data supplied by the respective publishers.